úterý 12. ledna 2021

Půlnoční kovboj, but gayer

 No jo, mám sklony se opakovat, proto snad každý ví, že můj nejmilejší film je Půlnoční kovboj. 
Chci tím říct - je to tak geniální, od herců, po scénář až po historky z natáčení. Shlédla jsem plno snímku, od Andalůského psa po Zkrocenou horu, ale po žádném jsem se necítila tak absolutně zamilovaně. Ano, u některých jsem si říkala jak by bylo super natočit podobně hodnotné dílo, nicméně jen málokdy to bylo tak vážné jako u tohodle skvostu o prostituci. 
Co je na tom tak vtipného? Lidi se většinou překvapeně odmlčí když zjistí o čem to je. A to je rok 2020 2021, vážení. 
Představte si jak lidi museli být odvaření z ještě odvážnější knihy. Proč odvážnější? Podívejte se na jméno článku.


Než se vrhnu k hlavnímu tématu, musím ocenit soundtrack. O víkendu jsem se kvůli tátově oslavě vydala na strastiplnou cestu do Hrušky pro pečivo a pouštěla jsem si Everybody´s talkin´. Bylo pošmourno, nikde ani noha a k tomu scenérie komačského sídliště. Přišla jsem si jako hlavní postava a to většinou bývám jen komická vložka.

Je to poprvé po několika měsících, co čtu knihu v jiném jazyce. Tím je angličtina, ale ne obyčejná, kéž by, jde o 200 stran pdf souboru v pochybném jižanském nářečí, přičemž jsem teprve v polovině. 
Proč už tedy píšu článek?
Tu polovinu drahému Buckovi trvá, než se dostane do jedné z prvních filmových scén. Tam, kde jsou krátké, snové flashbacky, které nemusíte úplně pochytit je 100 stránek textu. 
Dobrá věc? Bláznivou Annie nikdo neznásilnil, ani Joea. Uff.
Špatná zpráva? Některé části musíte přeskakovat. Nechci autorovi nic upírat, druhá polovina je skutečně dobrá, ale backstory se dá pojmout i lepším způsobem. Je to spíše popsané, než skutečně prožité spolu s dospívajícím Joem, navíc z toho máte pocit, že je to takový nemastnější Forest Gump. Měla jsem opakovaně pocit, že má nějakou poruchu, což by nebylo nic špatného, naopak, dost by to vysvětlilo.
Nicméně jak říkám. Přišla jsem si, jako kdybych četla novinový článek sumírující život nějaké celebrity, jen roztáhlejší. 
Na druhou stranu to dává  hlavní postavě nový rozměr a zodpovídá to dost otázek.

 Proč je tak naivní a osamělý?
Ze života vskutku moc neokusil. Na střední neměl moc kamarádů, oba lidi v jeho věku které doma zajímal viděli jen jeho tělo. Annie za to skončila v blázinci a kluk kterého jsem zapomněla, ho pár dní po zážitku ani nepozval na vlastní svatbu. Se ženou. 

 Jak se dostal od babi Buckové k mytí nádobí?
Babi zemřela na projížďce se svým amantem zatímco byl Joe v armádě. On se složil a na základě toho mu neprodloužili smlouvu. Vrátil se do Albuquerque, ale babička nezanechala záveť a všechno nafasovala její sestra zdaleka. A tak se odstěhoval do Houstonu, kde vzal práci.

Proč je tak fixovaný na svou babičku?
Sám si v jednom bodě uvědomí, že se o něj vlastně nikdy skutečně nestarala a že si tím sám není tak jistý.




Taky to odpovídá na dotazy, které nikdy nikoho ani nenapadly. Tím myslím celou linku s Perrym, homosexuálním společníkem za peníze. Neříkám gigolem ani prostitutem, nejsem si totiž úplně jistá, za co se mu platilo. Dost mluvil o ponižování zákazníků.
Autor sám, ač dvakrát oddán se ženou, byl gay. Musím říct tohle zjištění mě docela potěšilo, svým způsobem. Přesto je Perry podivná existence. Jako Bossie ve většině historek. Je to první člověk, který se s Joem skutečně baví a i přes to, že ho ve scéně nahoty odmítne, (ne tak docela, na odmítnutí by musel mít nějakou vůli), chová se k němu stejně mrchovsky přátelským způsobem.
Jo, je to podivná existence, ale zároveň může být celkem fajn. Už jen to, že ho potom odvede k ženě, se kterou by mohl strávit noc, ukazuje jeho osobnost.
Nebo by mohlo, kdyby si z Joeovi noci se schovankou Juanity (starší paní, představovala jsem si stereotypní bordelmámu) neudělal s přáteli reality show. Kovbojovi, který nikdy nebyl kovbojem to dojde a zmlátí ho.
Vrátí se na hotel a mi se můžeme vrátit k příběhu, který začal první kapitolou a zjistit, konečně a sakra, jak se mu velkém městě povede.
 


To, co bude dál chci oddělit jinak než gifem. (Památná slova vynálezce tohoto formátu - ,,Vyslovuje se to jif." Toho však nejsem schopna.) 
Joe začne být skutečně dobrý ve chvíli, kdy je na všechny naštvaný. Ve filmu jde i před tím, v knize je do této chvíle stejně aktivním objektem jako třeba taková bonsaj. 
Rizzo je stejný, jen míň Dustin Hoffman a víc postava z Olivera Twista.

Rozbila se mi sluchátka, jako vždy v Ostravě, takže se teď na filmy a seriály moc nedívám. V našem malém bytě je slyšet všechno, nebylo by to moudré. (Ano, dost to ztěžuje online hodiny.) Místo toho teď hraju lego Indiana Jonese a čtu Zaklínače. Taky se snažím přelouskat De Avonden v nizozemštině, což je docela oříšek. 
Jako bonus k dárku jsem od sestřičky dostala dvě hry s Indym a je to super, úplně boží, i když to zpomaluje můj počítač. Neměl by to být křáp, ale nechová se podle toho.
Líbí se mi ta jednoduchost a roztomilost :D.
Taky u vás sněží? V našem pohraničním velkoměstě jo, takže jsem se po letech koulovala. Před chvíli do pokoje přišli naši a hodili po mně a ségře sněhovou kouli. Mussím uznat, jsem teď docela šťastná.
(Je těžké psát o filmech. Jeden musí vymýšlet nová a nová synonyma, zatím mám jen čtyři - film, snímek, dílo a skvost i když ten se dá těžko počítat.)
A děda se vrátil z nemocnice, což je skvělá zpráva. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Léto umělcovo

V červenci jsem měla svoje westernové období a měla jsem pocit, že jasné barvy amerického západu nejlépe vystihnou fixy. Přestože mi vždycky...