sobota 30. října 2021

Rudé horko; vše co milujete na béčkové produkci

 Ne, že bych se tím na potkání chlubila, ale béčkové akčňáky jsou můj nejoblíbenější žánr. V osmdesátých letech v tomto oboru vznikly ty nejvtipnější filmy, což je přesně to, co mi imponuje. Komedie se rychle stává trapnou, zato vážně natočený propadák... 
Prosím. Víte, proč se na půlnočních projekcích promítá The Room a ne Blbý a blbější? 
To protože humor se rychle mění a vyvíjí, zato škodolibost tu bude navždy.
Navíc se mi nikdy neomrzí americko-sovětské stereotypy. A o to přece jde.


Malá citace z filmu:


Arnie v tomto snímku hraje poněkud netypicky sovětského vojáka. Poprvé se s ním setkáme ve chvíli, kdy si nahý prochází saunou a hlavní záporák naváže oční kontakt s jeho pozadím. Já scénář nepsala, takhle se to vážně stalo. V tomhle bodě je veškerý dialog rusky, ba co víc, následující scény jsou první Hollywoodské scény z Rudého náměstí. Díky tomu vám dojde, že to nebude bezduchá řežba ve stylu Rudého škorpiona. 
Musíte si uvědomit, že Arnold je, a na konci stále bude, komunistou oddaným vlasti. Film poukazuje na chyby obou zemí, na jejich rozdíly, ale i na to, že je můžou přejít a spřátelit se. Něco jako proslov na konci Rockyho IV., protože v tomhle bodě už bylo jasné, že budoucnost není ve válce a nevraživosti. Sly a Arnold si to uvědomili, a to na masakrování nepřátel z jiného bloku založili kariéry. 
Na druhou stranu jde taky jasně vidět, koho od malička krmili propagandou.
Oproti naší drahé hoře svalů stojí jeho budoucí parťák, snad nejdeprimovanější policista Chicaga, ztvárněný Jimem Belushim. Je to ten typ akčního hrdiny, který hrdinou není a taky nemá co ztratit. Vzniká tak docela typická akční dvojka, oproti ostatním okořeněná jen kulturními rozdíly. 
Jejich cílem je narkobaron z Ukrajiny, což není zrovna výrazný záporák, ale funguje.
V těhle filmech ve stylu odlišná dvojice po stopách zlořádu, je vždycky velké No Homo. Ve snímcích se Schwarzenegrem jsem to však ještě neviděla, snad jenom v Predátorovi. Tenhle film je zkrátka aromanticky asexuální, vždyť Ivan (hlavní hrdina) se přiznává k absenci současných nebo minulých romantických vztahů, což je další věc která se mi líbí. Přesto jsou ve filmu ženské postavy, jen bez romance. Je to možné, šok.

,,On nemá žádnou úctu k autoritě policejních činitelů."
,,To mi povídej."

Kontrast není jenom v chování ústřední dvojice, ale i v jejich zkušenostech jakožto policistů. Jedna z mých nejoblíbenějších scén je ta výslechová. Nějaká pochybná existence v ní nechce vydat informace, tak se na něj Ridzik (Bellushi) pokusí vyzrát lstí a strčit mu do kapsy kokain, aby na něj měl páku. Ani to s gaunerem nehne, tak mu Ivan zlomí prsty na ruce. Informace dostanou, ale Ridzik je v šoku a individuum se je rozhodne žalovat.
Čeká je rozhovor o tom, co je a co není formou útlaku. Opět, nejde o kritiku ani jedné země. Měla jsem pocit, že k tomu děj nebo dialog nikdy nesklouzl, což mě nepřestane udivovat. Zpočátku jsem měla pocit, že by Sověta měl hrát Dolph Lundgren, ale když nad tím teď přemýšlím, nebyl by to dobrý nápad. 
Ivan má být sympatický, i přes odlišnou ideologii. To by Dolph, a říkám to jen nerada, mám ho jako herce upřímně ráda, po Rockym IV. a celkově své historii s hraním Rusů, zvládl jen s obtížemi. 
Až na tuto pointu je to vlastně průměrný film. Hudba byla v pohodě, přišla mi vánoční, herectví typicky komediální z Jimovi strany, akční ze strany Arnolda, a to je vše, na co vzpomínám. 
Proto ho doporučuju na nudné odpoledne. Nezabere moc času a pobaví vás bez jakéhokoliv emočního nebo myšlenkového vkladu. A o to by přece ve filmech mělo jít :). Doporučuji pustit po nebo před Není čas zemřít. Je to fascinující srovnání.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Léto umělcovo

V červenci jsem měla svoje westernové období a měla jsem pocit, že jasné barvy amerického západu nejlépe vystihnou fixy. Přestože mi vždycky...